Metabolički sindrom i rana demencija: Kako ih povezati i prevenirati?

Nova studija pokazuje da metabolički sindrom značajno povećava rizik od rane demencije, ali promenom načina života rizik može da se smanji.
Metabolički sindrom i rana demencija: Kako ih povezati i prevenirati?
Foto: Freepik.com
Novo istraživanje iz Južne Koreje, u koje je bilo uključeno dva miliona ljudi, otkrila su zabrinjavajuću povezanost: metabolički sindrom može povećati rizik od rane demencije.

Ipak, dobra vest je da svako može uticati na svoje zdravlje i smanjiti taj rizik.

Metabolički sindrom obuhvata niz zdravstvenih problema kao što su prekomeran obim struka zbog viška trbušne masti, visok krvni pritisak, poremećaj metabolizma šećera i masti.

Prema podacima Nacionalnog instituta za srce, pluća i krv, jedna od tri odrasle osobe u SAD pati od ovog sindroma.

Povećan rizik od demencije za 24%

Studija, koju je predvodio Minvu Li i koja je objavljena u časopisu Neurology, pokazala je da osobe sa metaboličkim sindromom imaju čak 24% veći rizik od razvoja demencije pre 65. godine života.

Posebno su izdvojeni faktori kao što su hipertenzija, gojaznost i abnormalan nivo holesterola, ali i visok unos alkohola i depresija.

Metabolički sindrom može izazvati upalne procese u telu i mozgu, ubrzavajući starenje.

Kada je funkcija krvnih sudova oslabljena, snabdevanje mozga kiseonikom i energijom se smanjuje, što dovodi do kognitivnih poremećaja.

Žena zamišljena u oker majici sa prekrštenim rukama
Foto: Freepik.com

Zdrav stil života kao zaštita

Iako studija ne dokazuje da metabolički sindrom direktno izaziva demenciju, pretpostavlja se da njegovo lečenje i prevencija mogu smanjiti rizik od ranog razvoja ove bolesti.

Ključne mere uključuju zdravu i uravnoteženu ishranu, bogatu povrćem, zdravim mastima i proteinima, uz minimalan unos šećera.

Takođe, preporučuje se redovno vežbanje, dovoljno sna i smanjenje stresa. Mentalne aktivnosti i društveni angažman dodatno štite mozak i pomažu u očuvanju kognitivnih funkcija kako starimo.

Da li vodite računa o faktorima rizika za metabolički sindrom?
Briga o zdravlju tela danas može značajno uticati na očuvanje mentalnih sposobnosti sutra.

Povezane vesti

Dnevni horoskop za 10. jun 2026. Saznajte raspored planeta za ovaj dan.

Dnevni horoskop za 10. jun 2026: Dan za suočavanje sa istinom - kome stižu važni odgovori?

Svet Plus
uto, 9. jun
Novak Đoković se emotivno  obratio Alexanderu Zverevu

"Poznajem te od desete godine, zaslužio si ovo!“ Novak Đoković se emotivno obratio Alexanderu Zverevu nakon istorijskog uspeha

Svet Plus
pon, 8. jun
Operisala nos da da joj deca ne bi imala ružan

Manekenka postala glavni hit na mrežama: Operisala nos da da joj deca ne bi imala ružan

Svet Plus
pet, 5. jun
Nesavesno lečenje: Od rutinske operacije do borbe za život

Nesavesno lečenje: Od rutinske operacije do borbe za život - Potresna ispovest mlade Danice Ružić

Svet Plus
sre, 10. jun

Najčitanije vesti!

Koliko jaja uskršnjih je zdravo pojesti

Uskršnja dilema: Koliko jaja dnevno je zapravo zdravo?

Svet Plus
ned, 12. apr | 09:03
Jedna kašičica svakog jutra: Navika koja menja zdravlje iz korena

Jedna kašičica svakog jutra: Navika koja menja zdravlje iz korena

Svet Plus
pon, 13. apr | 11:27
Pijete kafu odmah nakon buđenja?

Pijete kafu odmah nakon buđenja? Greška koju svi pravimo može stopirati mršavljenje i izazvati oticanje

Svet Plus
sub, 9. maj
Apneja od ekrana- najčešća bolest mladih

Apneja od ekrana: Nova navika u digitalnom dobu koja može uticati na zdravlje srca

Svet Plus
pet, 13. mar | 09:27

Najnovije vesti!

Prekomerno znojenje

Prekomerno znojenje: 6 prirodnih metoda za eliminisanje neprijatnih mirisa

Svet Plus
pon, 8. jun
Ujed krpelja može biti smrtonosan

Krpelji mogu biti opasni: Lekari upozoravaju na greške koje nikako ne smete da pravite

Svet Plus
sub, 6. jun
Zeleni sokovi mit ioli istina

Istina o sokovima od zelenog povrća: Da li su zaista eliksir zdravlja ili samo trend?

Svet Plus
pet, 5. jun
10 vrsta voća koja treba da se nađu na stolu

10 vrsta voća koje bi trebalo da uvrstite u svakodnevnu ishranu

Svet Plus
uto, 2. jun